Friday 20 September 2013

Sakit

 ASSALAMUALAIKUM

Google


*Phuhhhh* Hesy, banyak sangat habuk dekat blog ni. Ehem, salam sejahtera warga pembaca. Sudah sekian lama aku tak curahkan apa-apa ilmu dekat blog ini. *Baru 5 hari je pun* Dengan itu, maaflah kerana membiarkan blog ini sepi untuk seketika. Bukan tidak sudi atau kering idea untuk mengupdate apa-apa isi tapi kesihatan tubuh mengekang tangan ni daripada menaip.  Dekat dalam fikiran ni, berpusu-pusu ilmu Allah masuk tapi tersekat setiap kali nak curahkan dekat blog. Bukan apa, kepala ni berat sangat, tak mampu nak angkat. Sekarang ini pun, masih ada rasa sakitnya. Suhu badan pun kejap naik kejap turun. Semalam demam-demam aku pergi melantak maggi, okay tu memang cari nahaslah kan namanya. Memang terbakar tekak aku sebab kari dia tu pedas lepas tu berlawan pula dengan tekak aku yang luka ni. Memang bagaikan buku bertemu ruas lah. Memang terbaik!

 Kali ini aku rasa, demam yang aku alami lain macam sangat. Jumpa doktor, mana tahu kena demam denggi ke apa. Sekali rupa-rupanya abang ipaq aku dekat Putrajaya dah kena demam denggi dulu. Allah.. Walau apapun, aku anggap ini sebagai kifarah dosa dan ujian untuk aku. Alhamdulillah, aku tak kena demam denggi. Nyamuk mana yang nak hisap darah orang macam aku ni. Nyamuk sasau je hisap. Ehh.

Okay, stop untuk mukadimah di atas. Kali ini, walaupun sakit-sakit, dengan suhu badan yang masih tinggi, aku menaip juga dekat blog ni. Bukan apa, kesian tengok blog ni. Dekat ask fm pun ada anon yang bertanya bila aku nak buat post. Aku tak berapa mampu nak curahkan seberapa banyak ilmu Allah yang berguna buat sementara ini sebab kepala aku ni pun entah betul entah tidak, sebab pening teramat sangat.

Tapi tak apa, aku selitkan sedikit hikmah disebalik sakit.

HIKMAH

-Sakit ni merupakan tanda cinta Allah kepada kita. Kenapa pula tanda cinta? Sebab melalui sakit, 
kita akan berhenti mencari nikmat duniawi dan beristirehat serta mendekatkan diri kepada Allah.
Tapi ada juga orang yang sakit-sakit tetap nak kejar nikmat dunia. Usah begitu, berehat sahajalah.
Jangan terlalu sombong.

- Sakit merupakan pengajaran. Bila kita dah sakit, baru kita rasa nak hargai waktu sihat kita.
Dulu, doktor kata jangan minum teh tarik banyak sangat nanti kencing manis. 
Tapi minum juga. Dah kena kencing manis, baru nak menyesal.

- Sakit merupakan teguran atas kesombongan manusia. Tatkala sihat, manusia 
kadang-kadang lupa yang diri mereka lemah. Mereka lupa segala kekuatan itu
bergantung kepada Allah. Mereka sangka mereka sudah cukup berpengaruh, sudah cukup 
kuat dan tidak perlukan bantuan siapa-siapa. Tapi apabila sakit, tiada siapa yang dapat membantu
mereka menyembuhkan kesakitan itu melainkan dengan kuasa Allah. Ketika itulah, baru
Allah dicarinya.

- Sakit merupakan ruang untuk bertaubat dan menghapuskan dosa.
Bila kita sakit, Allah tarik segala nikmat yang ada pada kita tapi kita jangan lupa,
nikmat yang ditarik adalah untuk kita mencari Allah. Allah bukan menarik nikmat itu
sesuka hati tapi Allah tariknya bersama dosa-dosa kita. Apabila kita sihat, nikmat itu
dikembalikan semula tetapi dosa-dosa itu Allah tidak kembalikan kepada kita.

Allah Ar -Rahman Ar -Rahim

" Dah sakit tu jangan nak tambah dosa lagi." -Dia

 

No comments:

Post a Comment