Friday 6 September 2013

Cermin



"Bodoh,
Hina,
Lalai,
Itulah diri kau kayu,

Dahlah kayu,
Nak istighfar 10 kali pun,
Susah sangat,
Ini ke orang harapan ummah?

*tersentak*

"Nak berselawat pun kena tunggu waktu solat,
Ini ke orang yang patut dibanggakan dalam Islam?
Sudahlah Kayu,
Kau sudah terbodoh sendiri dengan tingkahmu.

*diam*

"Kayu,
Kau memang pandai bagi nasihat,
Setiap nasihat kau,
Mengusik jiwa mukmin lain,
Tapi jiwa kau,
Adakah turut terusik?

Atau  itu hanya retorik semata-mata?"

*Dushhhh!*

Aku dah cuba sedaya upaya,
Tapi aku hanya manusia biasa,
Tak mampu elak melakukan dosa.

" Huh,
Tak mampu elak nak lakukan dosa?
Hei Kayu,
Kau lupa ingatan kau pada orang lain?
Kau lupa apa yang kau dah nasihatkan?
Kau kata, mengingati mati akan membuatkan diri takut melakukan dosa,
Tapi kau,
Adakah kau aplikasikan cara itu?
Ada ke?
Memang ada,
Memang kau ada ingat pasal mati,
Tapi itu ketika kau diingatkan oleh orang lain,
Benarkan kataku?"

*Geleng kepala, tak mengaku*

" Arhh! 
Kau memang ego kayu,
Dengan aku kau tak boleh nafikan,
Kerana aku adalah kau,
Kerana kau perlukan aku,
Kerana aku adalah imanmu,
Yang kau pernah campak sekali dulu.

Apakah kau ingin mencampakkan aku sekali lagi,
Kayu?
Apakah kau mahu pinggirkan aku sekali lagi?
Apakah kau mahu aku pergi dari hidupmu sekali lagi?"

*Hentak kepala! Sedih! Sentap!*    

Ya Allah,
Ampunkan aku Ya Allah,
Aku lalai,
Aku lalai dengan pekerjaan ku,
Aku lalai akan tanggungjawabku,
Hinanya aku Ya Allah,
Lemahnya aku Ya Allah.

Benar kata mu wahai Iman,
Aku pandai berkata-kata,
Aku pandai menegur,
Tetapi diriku sendiri,
Sesat diambang Jahiliyyah,
Ya Allah,
Jauhkanlah aku dari kesesatan,
Yang aku pernah terlibat Ya Allah,
Kuatkanlah Imanku Ya Allah,
Jangan biarkan,
Iman ku pergi dari hidupku,
Seperti mana yang pernah terjadi ya Allah,
Aku riak ya Allah,
Aku bangga dengan amalan aku Ya Allah,
Aku berdosa ya Allah...
Aku berdosa..
Aku lemah...
Hati dan mindaku mencegah kemungkaran,
Tapi tanganku, kakiku, lidahku?
Adakah aku menggunakannya Ya Allah?..

Aku takut Ya Allah,
Aku takut dengan amalan ku Ya Allah,
Aku khuatir akan pujian dunia Ya Allah,
Aku gentar akan riak amalan Ya Allah,
Kerana itu semua pembunuh imanku Ya Allah..

Aku takut..
Aku takut..
Aku takut kau tak redha akan hidupku,
Aku takut kau tak redha akan kerjaku,
Bagaimana aku hendak hidup tanpa redhamu Ya Allah?

Ya Allah,
Dalam solatku, 
Dalam doaku,
Aku pinta syurgamu,
Tapi..
Mampukah aku menjadi ahli syurga?
Mampukah aku meniti titian sirat dengan mudah?
Atau langkahku tersangkut di titian sirat?
Atau...
Aku tercebur ke lembah nereka?


Maafkan aku Allah,
Maafkan aku kerana lalai,
Maafkan aku kerana aku lalai,
Maafkan aku,
Kerana aku riak,
Maafkan aku..

Maafkan aku Ya Rasulullah,
Maafkan aku kerana memiliki ummah seperti ku,
Maafkan aku kerana mempersiakan air mata mu yang mengalir kerana diriku,
Maafkan aku,
Kerana sentiasa lupa akan dirimu,
Pengorbananmu,
Jasamu,
Dan Sunnahmu.     

Maafkan aku, Abah, Ibu,
Maafkan aku kerana tidak mampu menjadi anak yang baik,
Maafkan ku,
Kerana aku gagal menunaikan impianmu,
Maafkan ku,
Kerana memiliki anak seperti diriku,
Yang lemah imannya,
Yang lemah amal ibadahnya,
Maafkan aku..
Maafkan aku sahabat..
Maafkan aku sahabat kerana mengecewakan kau..
Maaf...
Maaf...
    
                          





1 comment: