Monday 9 September 2013

Iman

 Ya Allah,
 Apa yang tak kena dengan diri aku ni ya Allah?
Allah.
Ya Allah,
Aku mohon Ya Allah,
Jangan pernah kau kembalikan aku ke jalan 
yang kau murkai,
Kuatkanlah imanku Ya Allah,
Cekalkanlah diriku ini Ya Allah,
Kuatkanlah aku dalam hidup yang penuh ranjau ini.
Ya Allah,
Aku lalai ya Allah,
Sudah berkali-kali,
Aku jatuh tersungkur di kaki Iblis ya Allah,
Bukan sekali,
Bukan dua kali,
Malah berkali-kali,
Tidak terhitung banyaknya.

Ya Allah,
Tatkala ajal Rasulullah ditarik keluar,
Fikirannya tidak pernah luput dari mengingati ummatnya,Aku ini ummatnya Ya Allah!
Tapi aku lupa pada Nabiku ya Allah!
Ummat jenis apakah aku ini Ya Allah?!
Layakkah aku tergolong dalam ummatnya?!
Layakkah aku merasa syafaatnya?!
 
Layakkah aku merasa syurgaMu?!
Layakkah aku untuk melihat wajahMu Ya Allah?!
Layakkah aku berhimpun bersama Rasulullah Ya Allah?!
 Layakkah aku?!
Layakkah aku?!!
Aku malu Ya Allah,
Aku malu dengan Kau,
Sudah berkali-kali ku tersungkur di kaki Iblis,
Tapi kau,
Tidak pernah berhenti memberikanku nikmat,
Hamba jenis apakah aku ini Ya Allah?
Hamba jenis apa aku ini?!
Aku bodoh Ya Allah,
Tatkala aku dirundung masalah,
Baru aku hendak mengadu kepada Kau,
Tatkala tiada siapa-siapa menemani aku di sisi,
Baru aku hendak mencari Kau Ya Allah,
Sedangkan Kau sentiasa berada di sisiku,
Walaupun berkali-kali ku menjauh.

Imannnn!
Di manakah kau?!
Aku perlukan kau untuk berjuang ke syurga!
Aku perlukan kau untuk terangi hidupku!
Aku perlukan kau untuk tatap wajah Rasulullah!
Aku perlukan kau untuk tatap wajah Allah!
Di mana kau?!
Mana?!

Aku di sini, ya hamba Allah,
Tapi aku tak mampu pergi ke arah kau,
Berlarilah,
Larilah dalam mengejarku!
Ayuh, hamba Allah!
Lari!
Kejar aku!
Capai aku!
Peluk erat diriku!
Bawaku terbang bersama hatimu yang ikhlas!
Kejar aku dengan hati yang tawaduk!
Sentuh aku dengan jiwamu!
Hiduplah Lillahitaala!
Hidup kau kerana Dia,
Mati kau kerana Dia!
Hidup ini cuma pentas lakonan!
Yang benar adalah,
akhiratNya!
AkhiratNya yang benar!
Kejar aku!
Jangan biarkan aku pergi!
Aku mahu kekal bersama kau
tapi aku tak boleh bersamamu
jika kau tidak berusaha mencari aku dan
menggapai aku!
Ayuh!
Ayuh!
Jangan mengalah!
Ingat Tuhanmu,
Ingat nabimu,
Ingat keluargamu,
Ingat syurgaNya,
Ingat nerakaNya!

Tunggu aku Iman!
Aku akan peluk kau!
Aku akan eratkan pelukan aku!
Biar kau tidak pergi menjauh!
Tunggu aku!
Aku dalam perjalanan meraihmu!
Ingat!
Tunggu aku!
           

No comments:

Post a Comment