Sunday 15 September 2013

Lemah




Aku penat,
Aku lelah,
Aku dah tak kuat,
Iman aku sudah menipis,
Kemarahan aku semakin memuncak,
Jiwa aku semakin sakit,
Hati aku semakin parah,
Kesabaran aku semakin hilang.

Ya Allah,
Ujian yang kau timpakan,
Tidaklah sehebat dan sekuat mana,
Tapi,
Kenapa kesabaran aku tidak mampu mengawal kemarahan ku?
Kenapa benciku telah menguasai diriku?
Kenapa imanku menjadi lemah?
Apa silapku Ya Allah?
 
Apakah selama ini aku terlalu leka,
Sehinggakan Kau timpakan ujian ini
untuk mengembalikan aku kepadaMu?
Aku lalai Ya Allah,
Aku leka dengan duniawi,
Aku lalai sebagai seorang anak,
Aku lalai sebagai seorang hamba,
Aku lalai sebagai ummat Rasulullah.
 
Ampunkan aku,
Ampunkan aku kerana menjadi insan yang tak reti bersyukur,
Aku tahu,
Kau timpakan ujian ini untuk menguji diriku,
Tapi,
Aku gagal menempuhinya.
 
Sepatutnya aku membimbing dia,
Bukan menjawabnya dengan kasar,
Allah....
Allah....
Lindungilah segala tingkahku ya Allah,
Aku lemah,
Aku rapuh.
 
 *********
Kadang kala, ujian yang Allah berikan tidaklah sekuat mana. Tapi, oleh kerana iman tipis, ujian yang kecil pon terasa berat. Belum lagi ujian yang berat. Setiap ujian yang Allah berikan tanda kasihNya kepada kita. Tanda dia mahu kita kembali fokus kepada tanggungjawab kita yang sebenar. Tapi kita yang salah faham. Kita kata Allah tak adil. Padahal, kita yang tak adil. 

Setiap ujian yang Allah berikan mampu dihadapi oleh kita semua kerana ujian yang diberikan berdasarkan kemampuan kita. So, tak ada alasan untuk putus asa. Sebab tu Allah murka jika hambaNya putus asa sebab ujian yang diberiNya mampu kita hadapi tapi kita yang mengada-ngada.

No comments:

Post a Comment