Tuesday 15 October 2013

Takut




Takut? Takut apa? Takut hantu? Takut manusia? Heh, berbaloikah kesemua ketakutan itu? Atau hanya membawa kau ke arus kekufuran?

Apa yang ingin aku bicarakan dibawah tajuk 'Takut' ini adalah dimanakah kita letakkan ketakutan yang ada dalam diri kita ini. Adakah kita letakkan ketakutan ini pada sesuatu yang sia-sia, atau meletakkan ketakutan ini pada sesuatu yang lebih bernilai? Ayuh, kita semak dimana kita letak ketakutan itu.

Apabila berbicara soal takut bersama anak-anak kecil, apa yang terlintas di fikiran mereka hanyalah ; takut hantu dan takut orang jahat/manusia. Kenapa hal ini boleh berlaku? Kerana sejak dari awal pembesaran mereka, ibu bapa sering menggunakan term 'hantu' dan 'orang jahat' sebagai momokan kepada anak-anak mereka sebagai cara untuk anak-anak mereka mendengar kata-kata mereka. Selain itu juga, lambakan cerita hantu di kaca televisyen telah berjaya merasuk minda anak-anak kecil ini agar lebih takut kepada jin atau syaitan lantas lupa kepada siapakah mereka lebih berhak takutkan.

" Mainlah dekat tempat gelap tu, kena sorok dengan hantu, baru tahu. Baik dengar cakap ibu, kalau tidak kena sorok hantu nanti." Contoh ayatnya. *lebih kuranglah tu kan* Apabila si anak dengar si ibu berkata sedemikian, sudah tentulah sebahagian kata-kata momokan itu berjaya masuk ke dalam minda anak-anak kecil lalu minda mereka akan setkan bahawa hantu ini merupakan makhluk yang merbahaya dan menyeramkan dan patut ditakuti.

TETTTTTTTTT! Salah itu, salah!

Jadi, berdasarkan ayat-ayat di atas, boleh kita simpulkan di sini bahawa definisi ketakutan bagi seseorang itu bermula sejak kecil lagi. Definisi ketakutan itu hanya boleh diterangkan oleh ibu bapa sahaja kerana merekalah insan yang paling rapat dengan si anak. Namun, apabila si anak menginjak dewasa, definisi ketakutan ini akan bertukar selaras dengan peningkatan IQ mereka. Sama ada mereka masih meletakkan ketakutan itu pada hantu/orang jahat atau meletakkan kepada yang lebih berhak iaitu Allah. Itu semua terpulang kepada ibu bapa dalam menentukan definisi ketakutan itu. Tetapi alangkah lebih baik jika definisi ketakutan itu diterjemahkan oleh ibu bapa dengan penyampaian yang lebih islamik.

" Aippppp. Tak elok buat macam tu. Allah marah nanti. Tak takut ke Allah marah?" Hah, kan comel gitu. Cubalah try. Aku tak boleh nak try, sebab anak-anak tak ada lagi tapi inshaa Allah aku akan try pada anak saudara aku yang sulung yang bakal lahir pada bulan November ini. Kepada ibu bapa atau kakak dan abang-abang yang mempunyai adik yang kecil, takutkanlah mereka dengan nama Allah agar apabila sudah besar kelak, setiap tindakan mereka akan lebih berhati-hati kerana sejak kecil, ketakutan kepada Allah sudah diterapkan dalam diri mereka. Tetapi jika sejak kecil mereka dimomokkan dengan hantu atau orang jahat, apabila mereka meningkat dewasa, tidak mustahil mereka lebih takutkan manusia/makhluk halus berbanding Allah.

Okay, berdasarkan ayat-ayat dekat atas ini semua, ayuh kita ubah definisi ketakutan dalam diri kita. Buang segala momokan yang bersarang dekat kepala itu sejak kecil dan gantikan dengan ketakutan terhadap Allah. 

Takut terhadap Allah di sini bermaksud kita takut untuk melakukan kemunkaran di muka bumi kerana Allah Taala. Serahkanlah segala ketakutan yang ada pada Allah. Jika kita takut pada Allah, Allah akan lindungi kita dari segala mara bahaya yang berpunca dari manusia atau makhluk halus. 

' Kanak-kanak bawah 13 tahun perlukan bimbingan ibu bapa bagi menonton cerita ini." Pernah dengar ayat ini? Ayat ini bukan sesuka hati dia letak sebelum tayangan filem/drama itu, tetapi lebih kepada satu larangan kepada kanak-kanak bawah umur untuk tonton filem sebegini kerana filem sebegini bermain dengan psikologi seseorang kanak-kanak itu. 
Jika dahulu kita letakkan ketakutan kita selain daripada Allah, dengan itu, aku mengajak kita semua untuk meletakkan segala ketakutan kepada Allah dan pinggirkan segala ketakutan kepada manusia. Kerana apabila kita takutkan manusia lebih, kita akan melakukan sesuatu itu lebih kepada arahan seseorang itu berbanding suruhan Allah.
Assalamualaikum.
************
Maaf jika penyampaian lebih kepada cara-cara mendidik anak. T.T  
 
  


No comments:

Post a Comment